Etter hvor mange purringer blir beløpet sendt til inkasso?

Hvis du lar være å betale en regning innen fristen, vil du normalt få en betalingspåminnelse i form av en purring som du har 14 dager på deg til å betale. Men etter hvor mange purringer blir beløpet sendt til inkasso?

Om du ikke betaler purringen innen fristen, vil du motta et inkassovarsel. Dette er som navnet tilsier bare et varsel og ikke et krav. Du har da 14 nye dager på deg til å betale det du skylder. Klarer du ikke å betale da heller, vil fakturaen bli sendt til inkasso.

Helt konkret får du da to purringer etter at en regning ikke har blitt betalt innen fristen: en betalingspåminnelse og en inkassovarsel. Dersom beløpet fremdeles ikke er betalt, går det videre til inkasso.

Når saken har gått til inkasso, vil du få en skriftlig betalingsoppfordring i posten fra et inkassobyrå. Hvis du ikke betaler da er neste steg rettslig inndriving. I tillegg vil du bli registrert som en dårlig betaler hos kredittopplysningsbyråene og få en betalingsanmerkning knyttet til navnet ditt. Med en betalingsanmerkning kan du få avslag om du søker om lån, forsikring eller mobilabonnement.

Les hvor lenge en betalingsanmerkninger blir stående.

Hva bør jeg gjøre?

Du bør betale det du skylder før saken går til inkasso. Da unngår du også forsinkelsesrenter og innkrevingskostnader som gjør at beløpet du skylder blir høyere. Kan du ikke betale, er det viktig at du tar kontakt med kreditorene og inkassobyrået, slik at dere sammen kan komme frem til en løsning, som for eksempel en nedbetalingsplan. Ærlighet varer lengst, og de setter stor pris på at du viser at du ønsker å gjøre opp for deg.

Les hva du bør gjøre om du er uenig i inkassovarselet.

Kan man se purringer og inkassovarsler i nettbanken?

Nei, purringer og inkassovarsler mottar du skriftlig i postkassen din.

Selv om det flere mange purringer igjen til beløpet blir sendt til inkasso - kontakt banken ved problemer!

Hvem kontakter du hos re:member hvis du ikke kan betale? Selv om du vet hvor mange purringer du får før beløpet blir sendt inn til inkasso, og det er flere purringer igjen, så lønner deg seg å betale beløpet man skylder så fort som mulig.

Har du problemer med å betale en faktura fra re:member, ta kontakt med kundeservice via telefon eller i nettbanken, så vil vi forsøke å hjelpe deg.