Vattenrutschkana2.jpg

Søk om re:member kredittkort. 

Eff. rente 25,4 %, 15 000 kr o/ 12 mnd. Kostnad 1 466 kr. Totalt 16 466 kr.

Ikke bli lurt inn i fellen av abonnementer

Mange nordmenn lures hvert år til å «tegne» et abonnement på ulike varer, når de tror de bare har bestilt ett enkelt produkt eller svart på en spørreundersøkelse. Det kan være alt fra hudkremer og slankepiller til at du har vunnet en iPhone. Men problemet oppstår når du lagrer kredittkortnummeret ditt.

Entercard utsteder re:member kredittkort, og blir stadig oftere kontaktet av kunder som har blitt lurt til å oppgi kredittkortnummeret sitt til useriøse aktører. Vi gjør det vi kan for å hjelpe deg dersom det skulle skje deg. Men vi oppfordrer dere til å være skeptiske til tilbud som virker for gode til å være sanne, for da er de nettopp ofte det. Les nøye gjennom vilkårene og sjekk samtidig om du faktisk tegner et nytt abonnement, det kommer ikke alltid like tydelig frem.

Dette er ikke et nytt fenomen, abonnementsfeller begynte med slankepiller og rynkerem for noen år tilbake. Det nyeste er at du får beskjed om at du har vunnet den siste iPhonen. Felles er at de som prøver å lure deg vil ha deg til å tro at de skal gi deg noe veldig billig, og bak dette påskuddet skjuler de at du samtidig tenger et abonnement.

Du har kanskje allerede sett reklamene for det? På Facebook står det gjerne «Unik rynkekrem for 1 kr», men det nyeste er at de lager falske nettsider som ser ut som vg.no. Disse sidene ser stadig mer "ekte" ut, og det er derfor viktig å sjekke nettadressen (URL-en) dersom du er i tvil.

En kunde har fått tilbud om å delta i konkurranse der premien er en iPhone 6s. Dette koster 5 kr, og kunden taster inn kredittkortinformasjonen og krysser fingrene for at han er den heldige vinneren. Det han ikke la merke til var at han samtidig takket ja til et abonnement på lignende konkurranser, og at det månedlig blir trukket et større beløp fra kredittkortet hans.

Hva skal du gjøre om du tror du har gått i en abonnementsfelle?

  • Ta kontakt med leverandør, og forsøk å si opp ditt abonnement. Husk å dokumentere at du har tatt kontakt med dem, slik at dette kan fremvises i en eventuell reklamasjonssak.
  • Hvis beløpet fortsatt blir trukket fra kontoen din, så ta kontakt med kundeservice eller kundeservicen til de som utsteder kortet ditt dersom du har andre kort enn de som leveres fra Entercard.

Det er ikke pinlig å ta kontakt dersom du har blitt lurt, for du er dessverre ikke alene om å ha blitt utsatt for dette. I følge tall fra Consumer Conditions Scoreboard 2015, er Nordmenn er folkeslaget i Europa som oftest blir lurt inn i slike abonnementsfeller, etter Rumenere. 32 % av rumenere, 30 % av nordmenn og 27 % av svensker har fått problemer etter å ha bestilt prøvepakker eller gratis abonnement på nettet.