kredittkort-forbrukslan13.jpg

Søk om re:member kredittkort. 

Eff. rente 25,4 %, 15 000 kr o/ 12 mnd. Kostnad 1 466 kr. Totalt 16 466 kr.

Phishing via e-post og SMS (Smishing)

Det finnes flere ulike typer svindelforsøk som ofte sendes via SMS eller e-post. Slike svindelforsøk omtales ofte som Phishing. Vi oppfordrer våre kunder til å være oppmerksomme på slike forsøk. Det er hovedsakelig to typer phishing du kan bli utsatt for.

Alternativ 1:

  • Dette kan være en e-post som er designet for å se ut som det kommer fra et legitimt foretak eller organisasjon, men som har en falsk avsenderadresse.
  • E-posten har som hensikt å lure deg til å gi fra deg personlig eller økonomisk informasjon, for eksempel brukernavn og passord, personnummer, kredittkortnummer eller bankkontonummer som senere kan brukes til svindel.

 

 

  • E-post som oppfordrer deg til å legge igjen informasjon gjennom for eksempel å svare på mailen eller be deg trykke på en link i mailen som går til en falsk nettside (som ser ut til å være foretakets webside) for så å legge igjen personlig informasjon der. Dersom du har gitt fra deg opplysninger, kan du ringe oss på telefon 73 89 77 97.

Alternativ 2:

  • E-posten inneholder ofte et lokke-tilbud og en link til et foretak. Når du klikker på linken så installeres et program uten at du merker det, en såkalt Trojan. Programmet som kjøres på dataen (uten at du merker det) samler inn personlig informasjon slik som brukernavn og passord til banktjenester, og sender den videre.

 

Phishing via SMS

Phishing via SMS er en stadig mer utbredt form for svindel, og har på samme måte som svindelmail, falske- lenker og avsender. Du kan avsløre phishing via SMS ved å se på avsenderen. Dersom meldingen kommer fra et utenlandsk nummer og er skrevet på norsk, kan dette være et varselsignal på svindel. Under ser du eksempel på hvordan phishing via SMS kan se ut:

I tillegg er det mulig at avsenderen står som tekst. Svindlere benytter ofte navnet på kjente organisasjoner, men dette betyr ikke at meldingen faktisk kommer derfra. Vær alltid oppmerksom på hvilke lenker du trykker på, og tenk etter om det gir mening at du fikk denne meldingen. Ta kontakt med avsender gjennom andre kanaler dersom du er i tvil.

 

Sosiale nettverk

På sosiale medier tar vi ofte for gitt at det er våre venner vi skriver med, men har vi uflaks så kan det være en helt annen. Det er ikke uvanlig at personer får sine kontoer på sosiale medier hacket, og at svindleren senere forsøker å lure deres venner. Dersom noen av dine venner spør deg om ditt passord eller kortnummer så er sannsyligheten stor for at det ikke er vennen din som stiller deg spørsmålet.

Hvordan beskytter du deg?

  • Ikke svar på e-poster som oppforder deg til å gi ut sensitiv informasjon.
  • Aldri klikk på linker til websider i en e-post som du mistenker kommer fra en falsk avsender eller fra en avsender du ikke kjenner til.
  • Bruk alltid en sikker oppkobling mot webserveren når du skal oppgi personlig informasjon på en webside.
  • For å sjekke om forbindelsen på websiden er sikker, kan du sjekke webadressen. Dersom den begyner med https er den som oftes sikker.
  • Du kan også sjekke om det finnes et låst hengelås helt nederst på skjermen.
  • Sjekk websiden grundig, og om du kun er litt i tvil så ikke gi ut personlig informasjon. Dersom du tror at dine personlige data er på avveie, så bør du umiddelbart iverksette tiltak.
  • Bruk alltid antiviusprogram og brannvegg, og ha programmene oppdatert til enhver tid.
  • Ikke glem at operativsystemet og webleseren din behøver kontinuerlig sikkerhetsoppdatering for at din enhet skal ha full beskyttelse.

Phishing over telefonen

Du blir kontaktet av noen som oppgir seg å være fra et kjent foretak. Det kan eksempelvis være fra kundeservice til et foretak som sier at de kan hjelpe deg med et problem som du har på datamaskinen din, for eksempel virus. Ved hjelp av noen svært overbevisende argumenter vil de prøve å få til seg passord eller kortnummer. Husk at re:member aldri vil kontakte deg på denne måten.

Skimming

Ditt kort eller kortnummer kan havne i gale hender på flere måter. Det kan være at en person noterer ned PIN-koden din når du tar ut kontanter eller når du betaler med det. Deretter stjeler personen kredittkortet og kan tømme kontoen din.

Gjennom såkalte skimming kan en svindler kopiere informasjonen på kortet når du bruker det. Skimming kan skje overalt der du bruker kortet, for eksempel på bensinstasjonen, utsalgsautomater, butikker eller andre steder som bruker kortterminal.

Viktig å huske på:

Ikke legg igjen kortet ditt på restauranter eller hotellet, og alltid kontroller at kortterminalen ikke ser tuklet med.