kredittkort-forbrukslan13.jpg

Din risiko

Har du ikke re:member kredittkort?

Kredittkort er i dag den sikreste betalingsmetoden. Det finnes alltid en risiko for at svindlere forsøker å lure til seg personlig informasjon som for eksempel kortnummer, PIN-kode eller lignende. Det finnes ulike typer svindel og de skjer vanligvis på internett, via telefon eller på e-post. Derfor oppfordrer vi alle våre kunder til å håndtere kredittkortet og annen personlig informasjon med forsiktighet.

Falcon sikkerhetssystem

re:member har nå forbedret din beskyttelse mot svindel gjennom å innføre en ny sikkerhetsløsning for deg som kunde. Transaksjoner som kan se mistenkelige ut blir kontrollert, og hvis det ser ut som noe ikke stemmer kontakter vi deg for å få bekreftet om transaksjonen er ekte. Hvis det ikke blir bekreftet vil vi for sikkerhetsskyld sperre kredittkortet, og med en gang sende ut et nytt kort. 

Dette betyr at dersom vi oppdager noe mistenkelig med kortet ditt kan du bli kontaktet av re:member via telefon, SMS eller e-post for å bekrefte transaksjoner på kredittkortet ditt.

Om du mister kortet eller mistenker svindel kan du døgnet rundt ringe Sperretjenesten på telefon +47 24 17 43 23.

Noter ned ditt kortnummer, samt telefonnummer til vår Sperretjeneste, slik at du har det tilgjengelig dersom du mister eller blir frastjålet re:member-kortet. For din egen sikkerhet anbefaler vi at du aldri oppbevarer PIN-koden og kortet sammen. Lær deg PIN-koden din, så er det ingen som kan stjele den fra deg.

Phising over e-post og sosiale nettverk

Phising over e-post er et forsøk på å skaffe seg sensitiv informasjon. En kan skille mellom ulike typer Phishing over e-post.

Alternativ 1:

  • Dette kan være en e-post som er designet for å se ut som det kommer fra et legitimt foretak eller organisasjon, men som har en falsk avsenderadresse.
  • E-posten har som hensikt å lure deg til å gi fra deg personlig eller økonomisk informasjon, for eksempel brukernavn og passord, personnummer, kredittkortnummer eller bankkontonummer som senere kan brukes til svindel.
  • E-post som oppfordrer deg til å legge igjen informasjon gjennom for eksempel å svare på mailen eller be deg trykke på en link i mailen som går til en falsk nettside (som ser ut til å være foretakets webside) for så å legge igjen personlig informasjon der.

Alternativ 2:

  • E-posten inneholder ofte et lokke-tilbud og en link til et foretak. Når du klikker på linken så installeres et program uten at du merker det, en såkalt Trojan. Programmet som kjøres på dataen (uten at du merker det) samler inn personlig informasjon slik som brukernavn og passord til banktjenester, og sender den videre.

Sosiale nettverk

På sosiale medier tar vi ofte for gitt at det er våre venner vi skriver med, men har vi uflaks så kan det være en helt annen. Det er ikke uvanlig at personer får sine kontoer på sosiale medier hacket, og at svindleren senere forsøker å lure deres venner. Dersom noen av dine venner spør deg om ditt passord eller kortnummer så er sannsyligheten stor for at det ikke er vennen din som stiller deg spørsmålet.

Hvordan beskytter du deg?

  • Ikke svar på e-poster som oppforder deg til å gi ut sensitiv informasjon.
  • Aldri klikk på linker til websider i en e-post som du mistenker kommer fra en falsk avsender eller fra en avsender du ikke kjenner til.
  • Bruk alltid en sikker oppkobling mot webserveren når du skal oppgi personlig informasjon på en webside.
  • For å sjekke om forbindelsen på websiden er sikker, kan du sjekke webadressen. Dersom den begyner med https er den som oftes sikker.
  • Du kan også sjekke om det finnes et låst hengelås helt nederst på skjermen.
  • Sjekk websiden grundig, og om du kun er litt i tvil så ikke gi ut personlig informasjon. Dersom du tror at dine personlige data er på avveie, så bør du umiddelbart iverksette tiltak.
  • Bruk alltid antiviusprogram og brannvegg, og ha programmene oppdatert til enhver tid.
  • Ikke glem at operativsystemet og webleseren din behøver kontinuerlig sikkerhetsoppdatering for at din enhet skal ha full beskyttelse.

Phishing over telefonen

Du blir kontaktet av noen som oppgir seg å være fra et kjent foretak. Det kan eksempelvis være fra kundeservice til et foretak som sier at de kan hjelpe deg med et problem som du har på datamaskinen din, for eksempel virus. Ved hjelp av noen svært overbevisende argumenter vil de prøve å få til seg passord eller kortnummer. Husk at re:member aldri vil kontakte deg på denne måten.

Skimming

Ditt kort eller kortnummer kan havne i gale hender på flere måter. Det kan være at en person noterer ned PIN-koden din når du tar ut kontanter eller når du betaler med det. Deretter stjeler personen kredittkortet og kan tømme kontoen din.

Gjennom såkalte skimming kan en svindler kopiere informasjonen på kortet når du bruker det. Skimming kan skje overalt der du bruker kortet, for eksempel på bensinstasjonen, utsalgsautomater, butikker eller andre steder som bruker kortterminal.

Viktig å huske på:

Ikke legg igjen kortet ditt på restauranter eller hotellet, og alltid kontroller at kortterminalen ikke ser tuklet med. 

Identitetstyveri

Antall identitetstyveri øker, og måten de stjeler identitien din fra deg varierer. Du må alltid være forsiktig med din personlige informasjon, og dokumenter som inneholder denne informasjonen.

Beskytt deg mot identitetstyveri

Identitetstyveri kan være at noen kjøper noe i ditt navn. Førerkort og pass er spesielt interessant for svindlere, for med dette kan personen legitimere seg og få tak i enda mer informasjon. Du bør derfor tenke gjennom hvor og hvordan du gir fra deg sensitiv informasjon både fysisk og digitalt.

Dersom du mister passet eller andre ID-papirer må du sperre disse så fort som mulig. Om det er passet du har mistet må du politianmeldelde det, men om det er bankkort eller kredittkort kontakter du kortutsteder så fort som mulig. Mister du re:member-kortet ditt, ring Sperretjenesten med en gang.

Før du kaster brev eller dokumenter med personlig informasjon, som for eksempel kontoutskrift, bør du gjøre de uleselige og helst rive de opp i strimler.

Identitetstyveri skjer spesielt over internett, og det er viktig å beskytte datamaskinen din fra mulige angrep slik at de ikke får tak i informasjonen din.

Det er også viktig å slette elektroniske medier, for eksempel CD-er eller USB-minnepenn som inneholder personlig informasjon før du kaster det. Vær helt sikker på at informasjonen din er slettet fra datamaskinen dersom du vil selge den, gi den bort eller kaste den. Fjern harddisken eller bruk et makuleringsprogram slik at personlig informajson ikke kommer på avveie. 

Huskeliste

  • Bruk en hengelås på postkassen slik at ingen uvedkommende får tak i din informasjon.
  • Identitetstyveri skjer ofte over internett, så husk å beskytt enheten din for eventuelle angrep.
  • Ikke legg igjen personnummeret ditt på internett, og ikke kast papirer med personlig informasjon i søpla med mindre du har revet arket opp.
  • Ikke send sensitiv informasjon via e-post uten å ha sjekket foretaket på forhånd.
  • Det er viktig å slette personlig informasjon på elektroniske medier, slik som USB-minnepennen før du kaster den.
  • Vær oppmerksom på om det er gjort en kredittsjekk av deg, og legg merke til hvem og hvorfor de har gjort det.
  • Dersom noen kontakter deg via e-post eller telefon og vil ha tak i din personlig informasjon, skal du ikke gi ut denne informasjonen her. Kontakt foretaket direkte. Det kan være phising.
  • Kontroller kontoutskriften regelmessig, og følg opp en transaksjon dersom du ikke kjenner den igjen.