Nye regler om sikker netthandel fra 1. januar 2021

Fra og med 1. januar kommer netthandel som ikke er gjort med BankID eller BankID på mobil, til å bli avvist. Det betyr at dersom nettbutikken ikke tilbyr sikker betaling med BankID/BankID på mobil, så vil tansaksjonen ikke bli godkjent. Dette gir deg ekstra tryggehet når du handler. 

Hva innebærer endringen fra 1. januar?

Nettbutikker skal oppdatere sine betalingssystemer for å kunne tilby sikrere betaling. Dersom du ikke får betalt, kan årsaken være at nettbutikken ikke har oppdatert sitt betalingssystem. 

Endringen er besluttet av myndighetene for å ivareta sikkerheten og forbrukerrettighetene på en god måte, i Norge og resten av EU/EØS. 

Det finnes noen unntak:

  • Kjøp under 30 Euro kan gjennomføres uten BankID/BankID på mobil.
  • Opptil fem kjøp under 30 Euro kan gjennomføres uten BankID/BankID på mobil.
  • Fem kjøp under 30 Euro, men totalt over 100 Euro - krever BankID/BankID på mobil

Kan jeg gjøre nettkjøp uten BankID/BankID på mobil?

Nei. Dersom nettbutikken ikke gir deg mulighet til å identifisere deg med BankID/BankID på mobil, så kommer transaksjonen til å bli avvist fra og med 1. januar 2021.

Hva bør jeg gjøre?

Dersom nettbutikken du ønsker å handle fra ikke tilbyr sikker netthandel med BankID/BankID på mobil, så anbefaler vi deg å velge en annen nettbutikk som tilbyr sikker netthandel.

Kan jeg se om nettbutikken har 3D Secure / sikker netthandel før jeg handler der?
Du kan lese gjennom nettbutikkens informasjon om betalingsløsninger, og se etter Mastercard SecureCode. Dersom nettbutikken har Mastercard SecureCode vil det si at de benytter sikker identifisering med BankID/BankID på mobil.