Til remember startsiden

Beskyttelse mot svindel- våre beste tips

Her finner du våre beste tips for å beskytte deg mot eventuell svindel. Det er viktig å være bevisst på hvordan du kommuniserer, beskytter dine digitale enheter og surfer på nett.

  1. Ikke gi fra deg personlig informasjon som personnummer, kontonummer, BankID-koder eller kortinformasjon til andre. Selv ikke til familie, venner, banken din eller politiet.
  2. Dersom du blir bedt om å oppgi personlig informasjon via en lenke i e-post, SMS eller over telefon kan du regne med at det er forsøk på svindel. Hvis du er i tvil, dobbeltsjekk avsenderen og gå i stedet direkte til kilden – altså direkte inn på nettsiden firmaet/tjenesten de utgir seg for å være.
  3. En stor andel av forsøk på svindel og virus når oss gjennom e-post. Ta deg derfor tid til å tenke gjennom følgende: 
    1. Har jeg forventet denne e-posten?
    2. Stemmer avsenderadressen?
    3. Ser selve meldingen troverdig ut?
    4. Ser lenker og vedlegg trygge ut?

Klikk aldri på lenker i e-post og sms for å legge inn personopplysninger på siden du kommer til. Gå heller direkte inn på firmaets nettside. Spiller innholdet i meldingen på følelser som tillitt, frykt eller fristelser, samtidig som den prøver å få deg til å gjøre noe, så er dette kjente tegn på svindelforsøk.

Vær kritisk til:

  1. Gode tilbud. Hvis noe virker for godt til å være sant, er det ofte det.
  2. Tilbud på produkter som er tilnærmet eller helt gratis mot at du oppgir personlig informasjon.
  3. E-poster som oppgir at du har vunnet store pengebeløp, eller at du har fått «tilbakeført» et pengebeløp du i utgangspunktet ikke kjenner til. Dette er mest sannsynlig forsøk på svindel.
  4. Meldinger som ber deg betale kun et lite beløp, for eksempel betale ekstra frakt/toll på en pakke som du venter på. Denne meldingen er mest sannsynlig sendt til mange tilfeldige mottakere, og svindlerne håper de treffer på noen som faktisk venter på en pakke, og som tror dette må betales.
  1. Undersøk nettsiden nøye før du handler på nett.
  2. Ikke installer apper via lenker på SMS. Søk opp appene direkte der du laster ned apper (App Store eller Google Play).
  3. Snakk med andre, spesielt eldre mennesker som ofte er litt usikre på nye kommunikasjonkanaler, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
  4. Alle kan bli lurt. Fortell de rundt deg om trusler og farer du har opplevd. Åpenhet sprer kunnskap og trygghet, uten å spre frykt. Åpenhet gjør det mindre skamfullt å være et offer for kriminalitet på nett.
Remember

re:member tilbyr utlånsprodukter som kredittkort og forbrukslån. Entercard Norge, filial av Entercard Group AB (organisasjonsnummer 919 061 545) står bak re:member.

Adresse: Dronning Eufemias gate 6B, PB 6783, St. Olavs Plass, 0130 Oslo

re:member kredittkort: Eff. rente 30,33 %, 15 000 kr o/ 12 mnd. Kostnad 1 717 kr. Totalt 16 717 kr.

re:member forbrukslån: 200 000 kr o/ 5 år nom. rente 12 % / Eff. 13,47%.
Kostnad 71 222kr. Totalt 271 222 kr.

 

Snarveier

Kontakt kundeservice

73 89 77 55 

Åpent hverdager 09.00 - 16.00.

Vær oppmerksom på at enkelte av bildene som brukes av re:member kan være laget av kunstig intelligens.

Våre sosiale medier