floyel01.JPG

Fransk cabaret i Hønefoss

De fire Hønefoss-damene i vokalgruppa Fløyel er nå i full gang med planlegging av sin neste forestilling og er blant finalistene som kan vinne re:member-bidraget.

Fløyel består av Marie Gåsvik, Marianne Gundhus, Marit Synnøve Vestøl og Gøril Fauske og de fire Hønefoss-damene er spesielt engasjerte i musikk og historiefortelling, og planlegger nå sin neste historiske cabaret.

- Det er helt fantastisk å være blant finalistene til re:member-bidraget, jubler Marie Gåsvik.

Forestillingen “Fløyel i Paris” er inspirert av fransk musikk og kultur, med fokus på perioden “La Belle Epoque”. Epoken, som oppsto ved slutten av 1800-tallet og varte frem til første verdenskrig, ble sett på som en gullalder der skjønnhet, nye oppfinnelser og fred dominerte det franske samfunnet.

Mangfoldig kulturtilbud

- Forestillingen og vårt konsept faller litt utenfor det vanlige og det er derfor vanskelig å få økonomisk støtte. I tillegg har vi valgt en vanskelig periode med veldig lite tilgjengelig materiale, og det betyr at vi må kjøpe og arrangere noter på en helt annen måte enn vanlig, forteller hun.

Hønefoss-damene ønsker å formidle den franske kulturhistorien gjennom sang, musikk og dans med tidsriktige kostymer, frisyrer, rekvisitter, lysbilder, film og utstillinger. Forestillingen er i utgangspunktet rettet mot et voksent publikum, men damene mener selv at den også kan være relevant for skoler.

- Vi ser at dette er et godt supplement til det flotte kulturtilbudet på Ringerike og at vi kan bidra til at vi får et mangfoldig kulturtilbud. Vi ønsker å gi vårt publikum varme, vakre og humoristiske musikalske opplevelser krydret med fakta og anekdoter fra perioden, skriver vokalgruppa i søknaden.

Gi din stemme

“Fløyel i Paris” spilles på Hovedscenen på Ringerike folkehøgskole i begynnelsen av mars 2016 og vil inneholde innslag inspirert av blant annet Moulin Rouge, Sarah Bernhardt, Toulouse Lautrec og cancan.

Skulle de engasjerte damene fra Hønefoss vinne bidraget på 50 000 ønsker de å bruke det til blant annet leie av lokaler, lyd, lys, teknisk utstyr, kostymer og markedsføring.

- Det er kostbart med leie av utstyr og lokale, og vi trenger penger til markedsføring slik at folk som ikke har hørt om oss får med seg forestillingen, avslutter Marie.

Mener du “Fløyel i Paris” bør vinne årets re:member-bidrag, gi din stemme her.