kredittkort-forbrukslan4.jpg

Fjorårets vinner av re:member-bidraget har brukt pengene klokt

I fjor gikk re:member-bidraget til Lene Kristin Karlsvik og hennes Pop Up Galleri Møre og Romsdal. Juryens begrunnelse den gang var at prosjektet formidler kultur på en god måte som ikke bare omfavner uetablerte kunstnere, men også kommer publikum til gode.

- Det føles godt å endelig kunne betale den flinke designeren vår som har jobbet gratis med blant annet logo og plakater i 2 år nå. I tillegg har vi fått laget våre egne nettsider, sier hun.

Karlsvik, som er prosjektansvarlig og kurator for utstillingene i regi av Pop Up Galleri Møre og Romsdal, forteller videre at bidraget på 50 000 kroner har skapt en snøballeffekt, og at hun blant annet har fått økonomisk støtte av en privat stiftelse som jobber for å fremme kulturlivet i fylket. Men også det private næringslivet bidrar. Til hennes store glede viser det seg at flere bedrifter ønsker å bli assosiert med arbeidet de legger ned.

Klare for årets turné

- Vi har nettopp signert den første kontrakten i Kristiansund, i et lokale midt i sentrum. Der blir vi i 4 dager fra 24. juni før turen går videre til Ålesund, hvor vi blir en hel uke fra 15. juli, sier hun entusiastisk.

Pengene har ført til at Pop Up Galleri Møre og Romsdal kan posisjonere seg på en helt annen måte enn tidligere. I dag teller galleriet 13 kunstnere i etableringsfasen. De fleste av dem er utflyttet, men har nå endelig fått muligheten til å komme hjem fra blant annet Amsterdam, San Fransisco og Australia for å vise sine arbeider.

Hva skal til for å vinne?

På spørsmål om hva som var så unikt med hennes idé og som gjorde at hun vant i fjor, svarer hun at det ikke fantes noen profesjonell arena hvor uetablerte kunstnere kunne vise seg frem. De 5 store kunstgalleriene i fylket har en tendens til å prioritere etablerte kunstnere, mens de resterende galleriene stor sett eies av kunstnerne selv, som stiller ut sine egne arbeider.

- Jeg håper årets vinner av re:member-bidraget har noe unikt å bidra med, noe som kommer lokalsamfunnet til gode. Ønsket om å skape noe for å glede andre må være større enn ønsket om å tjene penger på prosjektet, sier hun.

Karlsvik forteller også at de med Pop Up galleriet kan tillate seg å vise frem litt mer eksperimentell og spennende kunst enn andre gallerier. Dette fordi de ikke tenker på om kunsten selger eller ikke, men heller på hva publikum får mulighet til å se og oppleve. Galleriet er også en ypperlig arena for kunstnerne til å observere reaksjonen fra publikum. De kan rett og slett prøve seg litt frem.

- Det er flott at det finnes flere steder enn staten å søke støtte til kulturelle prosjekter, avslutter Karlsvik.