
Når du har søkt om kortet
Her finner du ofte stilte spørsmål om søknadsprosessen til re:member kredittkort, for eksempel hvor lang tid det tar før du mottar kortet eller om du kan søke om et tilleggskort. Få svar på det du lurer på i kategoriene nedenfor.
Spørsmål og svar
En kredittsjekk er en vurdering av din økonomiske situasjon basert på betalingshistorikk, gjeld og inntekt. Den brukes av banker og finansinstituasjoner for å avgjøre om du er kredittverdig.
Etter at du har fylt ut og sendt inn søknadsskjemaet for kredittkort, vil din kredittkortsøknad enten bli godkjent, avslått eller bli sendt til manuell behandling. Om du får godkjent søknaden din baserer seg på din kredittrating og opplysningene du har sendt inn via søknadsskjemaet.
Vi gjør oppmerksom på at vi også innhenter ekstern kredittinformasjon og at du vil motta en bekreftelse på dette.
Når du søker om et kredittkort fra re:member får du med en gang beskjed om søknaden er innvilget, den må til manuell behandling, eller er avslått. Hvis søknaden blir innvilget, sendes kredittkortet hjem til postkassen din. Så hvor lang tid vil det ta før du har kredittkortet? Du vil motta det i løpet av 3-5 virkedager.
Det lønner seg å finne frem alle dokumenter på forhånd, slik at du har en fullstendig oversikt over eksisterende gjeld. Da går selve søknadsprosessen raskere. I prosessen foretar vi en kredittvurdering av deg, basert på faktorer som alder, inntekt og hvor mye annen gjeld du har fra før.
Utnytt ditt re:member kredittkort enda bedre ved å bestille tilleggskort til en av dine nærmeste, som samboer eller ektefelle. Dere får da hvert deres kort, men får tilsendt én felles faktura. I nettbanken kan du søke om kortet.
Det kan være praktisk at du og din nærmeste har hvert deres kort. Fakturaen vil vise hva som er brukt på hvert av kortene og dere har like god kontroll over deres personlige økonomi. Tilleggskortet kommer under samme kredittgrense som den du har i dag. Som hovedkortinnehaver er du ansvarlig for bruk av tilleggskortet. Tilleggskortsøker må være over 18 år.
Du mottar automatisk et gjenpartsbrev når noen har gjort en kredittsjekk av deg.
En kredittsjekk er en rask analyse av din økonomiske situasjon, basert på de opplysningene som ligger hos kredittopplysningsbyråene. De to største i Norge er Bisnode og Experian. Du kan også selv sjekke dine kredittopplysninger.
Den vanligste grunnen til at du mottar et gjenpartsbrev er at du enten har kjøpt noe på avbetaling, tegnet et abonnement eller søkt om et kredittkort eller lån. Det blir også ofte utført en kredittsjekk i forbindelse med uoppgjort gjeld.
Så fort du søker om lån, kredittkort eller en annen tjeneste som innebærer kreditt, som en avbetalingsordning eller en abonnementstjeneste, utføres en kredittsjekk. Denne gjennomføres automatisk, og det går derfor fort. Det er grunnen til at du som regel får svar innen kort tid på forespørselen eller søknaden din.
Hvem har lov til å foreta en kredittsjekk?
Før et kredittopplysningsselskap kan oppgi informasjon om deg, må de ha konsesjon fra Datatilsynet. Per dags dato er det kun fire selskaper som har denne tillatelsen, og det er Bisnode, Experian, Creditsafe og EVRY. Du kan derfor være sikker på at informasjonen din er trygg.
Disse selskapene kan heller ikke sende ut kredittopplysningene dine til hvem som helst, man må ha et saklig behov for å få tilgang. Som nevnt er ikke dette relevant for kun banker og finansinstitusjoner, men også for butikker som lar deg dele opp betalingen og aktører som tilbyr ulike former for abonnementer. Mottar du et gjenpartsbrev uten å forstå hvorfor noen har kredittsjekket deg eller du er uenig i grunnlaget, kan du sende en klage til virksomheten.
Kredittsjekk deg selv
Du kan kredittsjekke deg selv hos Bisnode og Experian, som er lovpålagt å sende deg all informasjon de har om deg hvis du ber om det. Da må du selv ta kontakt via hjemmesiden. Dersom du vil være på den sikre siden kan du kontakte begge selskapene. Du har også muligheten til å rette opp i eventuelle feil.