BankID
Her finner du en oversikt over ofte stilte spørsmål om BankID. Les blant annet om hva det er og hvordan du aktiverer det.
Spørsmål og svar
BankID er elektronisk legitimasjon som du bruker på nettet og fungerer på samme måte som bankkort, førerkort eller pass i den fysiske verdenen. I den eletroniske verdenen kan BankID benyttes for å identifisere hvem du er. Du kan bruke BankID til for eksempel å logge inn i nettbanken eller signere dokumenter.
BankID med kodebrikke eller app
Når du benytter deg av BankID identifiserer du deg med fødselsnummer sammen med en kodebrikke eller app, og det personlige passordet du har valgt. Ulike banker tilbyr ulike kodetjenester slik som kodebrikke, kodekort eller apper. Dersom du lurer på om du har BankID eller du ønsker å opprette det, kan du ta kontakt med banken din, eller logge inn i din personlige nettbank.
BankID-app
Med BankID på mobil trenger du kun mobiltelefonen din ved innlogging i for eksempel nettbanken. I BankID på mobil-tjenesten bruker du mobilnummer, fødselsdato og en selvvalgt PIN-kode for å logge inn. Hvordan du går frem med aktiveringen avhenger av hvilken bank du har - les på BankID sine sider her.
Hvor lenge er BankID gyldig?
Gyldigheten for din BankID varierer ut i fra hvilken type BankID du har. Sjekk i din private nettbank hvor lenge ditt BankID varer, og husk å skaffe deg et nytt BankID før det andre løper ut, slik at du kan fortsette å bruke det.
Sikkerhet med BankID
BankID er en personlig elektronisk legitimasjon, og det er derfor viktig at du håndterer din BankID på en sikker måte. Ikke del BankID-passordet til andre, selv ikke familiemedlemmer. Bruk et unikt passord som du ikke bruker noen andre steder. Bytt passord dersom du mistenker at noen kan passordet ditt. Dobbeltsjekk at det står rett mottaker når du indentifiserer deg og godkjenner betalinger og ligende.
Hvis din BankID er sperret, må du ta kontakt med banken din for å få åpnet den igjen. Ettersom du ikke får logget deg inn i nettbanken uten BankID, må du ta kontakt på telefon eller oppsøke banken.
Det finnes ingen måte å åpne en sperret BankID igjen uten hjelp fra banken.
Hvorfor er min BankID sperret?
Den vanligste grunnen til at din BankID er sperret er at du har forsøkt å logge deg på med feil kode mer enn tre ganger. Pust rolig og ta kontakt med banken din, så hjelper de deg med å åpne din BankID igjen.
Aktiverer du BankID-appen, så slipper du ta med deg kodebrikken eller kodekortet. Logg inn i din nettbank og aktiver BankID. Hvordan denne aktiveringen ser ut avhenger av hvilken bank du har. Du kan lese mer om aktivering av BankID her.
BankID bestiller du via banken din. For å få BankID må du legitimere deg med pass og møte opp i banken din. Banken vil informere og hjelpe deg dersom du har spørsmål. Dersom du har en heldigital bank, kan du vise legetimasjon hos Posten.