betalingsforsikring-plus.jpg

re:member forbrukslån

100 000 kr o/ 5 år nom. rente 10,51 % / Eff. 11,39 %. Kostnad 29 961 kr. Totalt 129 961 kr.

Du kan få forbrukslån selv om du tidligere har hatt betalingsproblemer

Mange faser i livet kan føre til midlertidige betalingsproblemer. Kanskje har du hatt betalingsanmerkninger eller hatt inkassosaker. Det trenger imidlertid ikke å bety at du ikke kan ta opp et forbrukslån. 

Det kan være flere grunner til at du tidligere har slitt litt ekstra med å få endene til å møtes – enten du har mistet jobben, vært gjennom et samlivsbrudd eller fått erfare andre vonde opplevelser i livet ditt. Men det at du tidligere har hatt problemer med å betjene gjelden din er ikke ensbetydende med at du aldri mer kan ta opp et lån.

Hva er en betalingsanmerkning?

En betalingsanmerkning er et varsel om at du har en forfalt regning som fortsatt er uoppgjort, selv om det er satt i gang tiltak for å kreve inn pengene. 

Det er kredittopplysningsbyråene, som for eksempel Experian og Bisnode, som registrerer betalingsanmerkningen, og det er inkassobyråer, namsmenn, forliksråd eller Statens innkrevingssentral som melder inn anmerkning til kredittopplysningsbyråene.

Det er imidlertid viktig å huske på at et inkassovarsel ikke betyr at du har fått en betalingsanmerkning. Du har fortsatt muligheten til å ordne opp i saken før det går så langt. Du har i utgangspunktet 14 dager på deg.

Hvordan får man betalingsanmerkninger?

En betalingsanmerkning blir registrert på navnet ditt når inkassoprosessen har gått såpass langt at det er blitt varslet om rettslige skritt for å kreve inn gjelden. Det kan også være en dom fra forliksrådet, en utleggsforretning gjennomført av Namsmann, konkurs, gjeldsordning eller en avdragsordning som blir misligholdt.

Du får et varsel fra kredittopplysningsbyråene før de registrerer en betalingsanmerkning. Du har da 30 dager på deg til å betale.

Hvordan slette betalingsanmerkninger?

En betalingsanmerkning slettes når kravet blir oppgjort i sin helhet, når utleggspantet er slettet, når en gjeldsordningsperiode er ferdig, eller når en bobehandling i konkurssaker er avsluttet. Den blir også slettet når saken er eldre enn fire år.

Når du har gjort opp gjelden tar det vanligvis én til tre dager før betalingsanmerkningen slettes.

Du kan selv sjekke om du har en betalingsanmerkning hos kredittopplysningsbyråene. Hvis det står en betalingsanmerkning dersom du allerede har betalt, bør du ta kontakt med inkassobyrået, namsmannen eller Statens innkrevingssentral/Skatteetaten som ga deg betalingsanmerkningen i utgangspunktet.

Ta pulsen på økonomien din

For oss i re:member er det viktig at du ikke låner mer enn du klarer å betjene. Gå derfor grundig gjennom din egen økonomi før du eventuelt søker om et forbrukslån. Du kan ta en kredittsjekk av deg selv dersom du ønsker det. Les mer om kredittsjekk av deg selv her.

Om du søker om et lån hos oss, gjør vi en individuell kredittvurdering av deg for å fastsette hvor mye du eventuelt kan låne. Hos oss kan du få forbrukslån fra 10 000 til 350 000 kroner uten sikkerhet. I tillegg til lånebeløpet og ønsket nedbetalingstid, vil også betalingssituasjonen din være med på å fastsette rentenivået på lånet. Renten vil ligge et sted mellom 7,95 og 19,95 %.

Hva må til for å få innvilget et forbrukslån?

For å kunne søke om et forbrukslån, eller et lån uten sikkerhet, må du først og fremst være fylt 18 år. I tillegg må du kunne vise til en fast inntekt, og ikke ha noen betalingsanmerkninger. Vi utfører en individuell kredittvurdering av deg for å se om vi kan innvilge søknaden din.

Her kan du lese mer om hva som avgjør om søknaden blir innvilget.

Unngå betalingsanmerkninger med en oversiktlig nedbetalingsplan

Blir lånesøknaden din innvilget, vil beløpet bli utbetalt til din konto. Sammen med utbetalingen får du en enkel og oversiktlig nedbetalingsplan for hele låneperioden, slik at du unngår flere betalingsanmerkninger. Du kan selvfølgelig betale inn mer enn det nedbetalingsplanen viser hver måned, hvis du ønsker det. Det totale lånebeløpet vil da bli redusert tilsvarende. Du kan også når som helst innfri hele lånebeløpet uten ekstra kostnader.

Skulle du få betalingsproblemer en måned, er det viktig at du tar kontakt med kundeservice så fort som mulig. Vi har gode oppfølgingsrutiner i slike situasjoner, og sammen finner vi fram til en løsning.

Her kan du søke om forbrukslån fra re:member