
Spørsmål og svar om Google Pay
Her finner du svar på de mest stilte spørsmålene om Google Pay, blant annet hvordan du legger til kortet ditt, hvilke enheter som er kompatible med Google Pay og hvordan du betaler.
Spørsmål og svar om Google Pay
Google Pay er en digital lommebok for mobilbetalinger for utvalgte telefoner og smartklokker. Google Pay fungerer både i butikk og på nett hvor du ser et av disse symbolene:

Klikk her for å se om telefonen din støtter Google Pay.
Google Pay fungerer ikke med iOS.
Sjekk først at du har oppdatert appen til nyeste versjon.
- Åpne kortets app, og klikk på ditt kort.
- Velg “Digital lommebok” og deretter “Legg til i lommebok”.
- Følg instruksjonene du får videre
På telefonen din:
- Last ned Google Wallet-appen fra Google Play.

- Åpne Google Wallet-appen, trykk på Legg til i Wallet og skann kortet ditt eller legg inn kortopplysningene dine manuelt. og bekreft med BankID.
- Følg deretter instruksjonene og bekreft kortet ditt.
På klokken:
- Åpne Google Pay-appen. på klokken.
- Trykk på Kom i gang.
- Konfigurer en skjermlås hvis du ikke allerede har gjort det.
- Følg veiledningen på klokken for å legge til et kreditt- eller debetkort.
I butikk:
Aktiver skjermen, og lås opp telefonen. Hold baksiden av telefonen inntil betalingsterminalen der symbolet for kontaktløse betalinger vises. Når betalingen er gjennomført, ser du en blå hake på skjermen.
Hvis det ikke fungerer kan du sjekke at telefonens NFC-funksjon er aktivert. Dette kan sjekkes i telefonens innstillinger.
Ved kjøp under NOK 500 trenger du ikke å åpne telefonen. For beløp høyere enn NOK 500, må du låse opp telefonen før du betaler.
MERK: For enkelte enheter må du alltid oppgi koden for å foreta et kjøp.
På nettet:
Du kan betale med Google Pay overalt på Internett hvor du ser Google Pay symbolet:
![]()
Klikk på Google Pay-knappen i kassen, og følg deretter instruksjonene.
Ja. Når du legger til kortet ditt i Google Wallet-appen lagres ikke det fysiske nummeret på kortet ditt, i stedet opprettes et virtuelt kontonummer.
Når du betaler med Google Pay deles det virtuelle kontonummeret som er tilordnet kortet ditt, det faktiske kortnummeret ditt blir aldri delt med butikken.
Du kan bruke Google Pay overalt hvor du ser et av disse symbolene:

Du kan også bruke Google Pay i nettbutikker og apper dersom butikken har en betalingsavtale med Google Pay. Se etter knappen merket «Betal med Google Pay»- eller «Bruk Google Pay».
Ja, det går fint.
Ja.
Sett standardkort:
Du velger selv hvilket kort du vil ha som standardkort: dette kortet er vist først på Google Pay home page. Alle de andre kortene er under dette kortet.
Endre standardkort:
Slik kan du endre rekkefølgen på betalingskortene i Wallet:
- Åpne Google Wallet-appen .
- Øverst på skjermen sveiper du fra høyre til venstre for å bla gjennom betalingsmåtene til du kommer til den siste.
- Trykk på Rediger kortrekkefølgen .
- For å endre rekkefølgen, trykk på et kort og dra det mens du holder det inne.
Beløpsgrensene for kjøp når du betaler med Google Pay er de samme som for kortet ditt. Beløpsgrensen for kontaktløse betalinger på kortet gjelder ikke for Google Pay, da du identifiserer deg med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller Google Pay-kode.
Hvis telefonen blir borte eller stjålet, kan du finne, låse eller slette den med "Finn enheten min", les mer her.
Det er viktig å sperre kortet ditt i Google Wallet hvis du mistenker at noen har stjålet telefonen din eller kan ha fått tak i telefonen din siden personen kan bruke kortet ditt gjennom Google Pay.
For bare å blokkere kortet ditt i Google Pay, ring:
(47) 73 89 77 55
Siden Google Pay ikke lagrer kortdetaljene dine på enheten din, kan ikke noen som finner eller stjeler enheten din få tilgang til informasjonen fra enheten, selv om den er ulåst.
For å sperre ditt fysiske kort, ring:
(47) 7389 77 55
Ja, hvis du sperrer kortet ditt, blir det også sperret i Google Pay.
Nei, det er kostnadsfritt å bruke Google Pay.
Du vil kunne se de 10 siste transaksjonene du har gjort de siste 30 dagene med Google Pay i Google Pay-appen – Du vil imidlertid ikke kunne se i transaksjonslisten din på månedsfakturaen din i appen eller i nettbanken om transaksjonen er utført med Google pay eller ikke.
Nei.
Hvis du automatisk har fått et nytt kort fordi gyldighetsperioden er utløpt, trenger du ikke gjøre noe, kortet i Google Pay oppdateres automatisk.
Hvis du har mottatt et nytt kort fordi det gamle ble sperret eller erstattet av en annen grunn, må du selv fjerne det gamle kortet og legg inn det nye kortet.
Ja, legg dem til på samme måte som for hovedkortet.
Du kan legge til maksimalt ti kort.
Hvis du ikke lenger ønsker at kortet ditt skal være tilgjengelig i Google Wallet kan du fjerne det.
- Åpne Google Wallet-appen
- Finn betalingsmåten du vil fjerne
Hvis det ikke er det første kortet, sveiper du til venstre til du finner det - Trykk på kortet
- Trykk på Mer (de tre prikkene) og deretter "Fjern betalingsmåte"
Har du spørsmål kan du kontakte Kundeservice.
Hvis du har problemer med mobilen eller enheten din, eller har andre spørsmål angående Google, Google Pay eller Google Wallet vennligst kontakt Google.